ערך שיתופי לעסקים – מייקל פורטר

 

ערך שיתופי לעסקים – מייקל פורטר

5 יולי 2017

פרופסור מייקל פורטר עומד בראש בית הספר לעסקים של אוניברסיטת הארוורד, הוא חדשן ומקצוען בתחום העסקים ולמדתי ממני המון לאורך הדרך שלי , בשיווק, באסטרטגיה, ובשיתוף. .

התחום המרכזי בו עוסק פורטר הוא חקר תחרותיות והאסטרטגיה העסקית.

בינואר 2011 פרסם ב"הרווארד ביזנס רוויו" מאמר בשם " "יצירת ערך שיתופי – כיצד להמציא מחדש את הקפיטליזם, ולשחרר גל של חדשנות וצמיחה", בו ביקר על רקע המשבר הכלכלי העולמי את השיטה הקפיטליסטית הנוכחית, וטען כי יש ליצור צורה מתוחכמת יותר של קפיטליזם, המתמקדת ביצירת "ערך שיתופי" (Shared Value)- ערך כלכלי המייצר לצידו גם ערך חברתי.

פורטר גם כתב מספר מאמרים שיצרו תחומי מחקר חדשים בתחום העסקי כמו "היתרון התחרותי של אומות" ו"היתרון התחרותי של שכונות מרכז העיר", אשר קובצו לספר המאמרים "על תחרות".

פרופ׳ מייקל פורטר והחברות שאנו מייצגים הולכים ביחד , יד ביד

לאחרונה יצא בטד וידאו המתאר את ההבנה החדשה של המאסטר העיסקי הזה לערך השיתופי עם פיתרונות בעינייני חברה וסביבה.

המערכת הקפיטליסטית נמצאת במצור. בשנים האחרונות מתחו ביקורת על עסקים כגורם מרכזי לבעיות חברתיות, סביבתיות וכלכליות. חברות נתפסות בידי הציבור שהן משגשגת על חשבון הקהילות שלהם. האמון בעסקים ירד לשפל חדש, הדבר מוביל את פקידי הרגולציה לקבוע מדיניות המערערת את התחרותיות ואת הצמיחה הכלכלית.

חלק גדול מהבעיה טמון בחברות עצמן, שנותרות לכודות בגישה מיושנת וצרה ליצירת ערך. הן מתמקדות באופטימיזציה של ביצועים פיננסיים לטווח קצר, ומתעלמות מהצרכים הגדולים ביותר שלא הושגו בשוק, כמו גם בהשפעות רחבות יותר על הצלחתן ארוכת הטווח. אחרת, מדוע חברות יתעלמו מהרווחה הכוללת של לקוחותיהן, ממיצוי המשאבים הטבעיים החיוניים לעסקיהן, יכולתם של הספקים ומצוקתן הכלכלית של הקהילות שבהן הם מייצרים ומוכרים?

זה לא חייב להיות כך, אומר פורטר, פרופ׳ והמנהל של בית הספר לעסקים של הרווארד, חברות יכולות להחזיר את השפעתן בשילוב עסקים וחברה יחד, אם יגדירו מחדש את מטרתן כ"יצירת ערך משותף "- ערך כלכלי מפתיע של יצירת ערך עבור החברה על ידי התמודדות עם האתגרים שלה. גישת ערך משותף מחברת את הצלחת החברה עם התקדמות חברתית.

חברות יכולות לעשות זאת בשלוש דרכים עיקריות: על ידי שימוש חוזר במוצרים ובשווקים, בהגדרת הפרודוקטיביות בשרשרת הערך ובבניית אשכולות תעשיה שתומכות במוצרי החברה. מספר חברות הידועות בגישה הקשוחה שלהם לעסקים כולל GE, וולמארט, נסטלה, ג'ונסון אנד ג'ונסון ויוניליוור כבר החלו ביוזמות חשובות בתחומים אלה. נסטלה, למשל, עיצבה מחדש את תהליכי הרכש של הקפה,ועובדת באופן אינטנסיבי עם חקלאים קטנים באזורי עוני שנלכדו במעגל של פרודוקטיביות נמוכה, איכות ירודה, ושפל סביבתי . נסטלה סיפקה ייעוץ בנושאי חקלאות; עזרה למגדלים לאבטח את מלאי צמחים, דשנים וחומרי הדברה; והחלה לשלם להם ישירות פרמיה עבור תוצרת איכותית יותר. תשואות גבוהות יותר ואיכות הקפה הגדילו את ההכנסות של המגדלים, ההשפעה הסביבתית של המשק התכווצה, וההיצע המהיר של קפה טוב של נסטלה גדל משמעותית. הערך המשותף נוצר. גם החברות שאני מייצגת מפתחות שוב ושוב קשרים אישיים, עם מגדלים של מזון וצמחים בעולם השלישי ועוזרים להם לבנות קהילה, פרנסה וחקלאות במיטבה.

לתת לחקלאים לעבוד בשיטות שלהם עם תמיכה והכוונה

ערך משותף יכול לעצב מחדש את הקפיטליזם ואת הקשר שלו לחברה, הוא יכול גם להניע את הגל הבא של חדשנות וצמיחה בפריון בכלכלה העולמית, שכן הוא פותח את עיני המנהלים לצרכים אנושיים עצומים שיש לעמוד בהם, לשווקים חדשים גדולים שמונגשים, ולעלויות הפנימיות של הגירעונות החברתיים יתרונות תחרותיים זמינים למי שפונה אליהם. הבנתנו את הערך המשותף נמצאת עדיין ביצירתו. השגתו תדרוש ממנהלים לפתח מיומנויות וידע חדש רגולטורי כדי ללמוד כיצד להסדיר בדרכים המאפשרות ערך משותף, במקום לפעול נגדו.

ציפי מוסרי

לעמוד הבלוג שלי : כנס

לאתר שלי:

תגובות


פוסטים נוספים


אדג׳נדה חברתית 14.03.2019

שיר לאדמה -טקס עולמי ב23/3/19 ב19.00

אנו מעודדים אותך להצטרף אלינו בשירה לטקס האדמה מכל מקום שבו את נמצאית, עם קבוצה, או בעצמך. בתפילה זו אנחנו.

אדג׳נדה חברתית 20.10.2018

הספר ״בני שכונתינו״ של נג׳יב מחפוז

״ בני שכונתינו הוא משל אלגורי עצוב על גורלה המר של החברה האנושית שבה שולטים מעטים בגורלם של רבים״ פרופ׳.

אדג׳נדה חברתית 18.09.2017

כלכלת חיים שיתופית

המורכבות של העולם שבו אנו חיים מחייבת אותנו להשאר גמישים, חדשניים ואדפטיבים. תשומת הלב למערכות יחסים היא המפתח לדינמיקה חברתית.

אדג׳נדה חברתית 12.09.2017

חג שמח עם אננדה קוסמטיקה ופוקה

שלומית רוזן מאננדה קוסמטיקה ואני מפוקה מחוברות כבר מהילדות , גדלנו יחד ברמת גן באותו הבנין, והקמנו את העסק שלנו.